Khamis, 1 November 2012

Tanaman Tidak Berhasil

Adakalanya panas, ada masa hujan. Apabila panas sibuklah kehidupan seorang petani menyiapkan tugasannya untuk memastikan tumbuhan yang ditanam hidup subur dan mengeluarkan hasil. Tiba sahaja hujan, inilah masanya berehat dari berkerja. Tidak perlu menyiram. Namun, jika hujan turun tanpa henti, banjir melanda. Resah pula jiwa. Benarkah hujan itu rahmat? Biarlah yang pakar dalam bidang hujan menjawabnya.

Apabila semua yang diusahakan berjalan lancar. Pokok berbuah, tanaman menjalar merayap ditiang-tiang kayu mengeluarkan putik bunga, esok lusa berbuahlah ia. Gembira tidak terkata, tidak sia-sia berhabis masa bercucuk tanam, meleburkan duit untuk meraih keuntungan dalam pertanian. Bukan sesuatu yang mudah untuk memastikan tanaman itu subur. Adakalanya apa yang ditanam tidak berbuah, tidak mengeluarkan hasil. Baja sudah di tabur, air setiap masa mengalir. Namun, tidak juga mengeluarkan hasil. Apakah masih silap? Bukan itu yang hendak dihebohkan.

Bernoktahkan Hitam, biarpun dalam apa jua keadaan ucaplah syukur. Biarpun tidak berhasil. Manalah tahu dengan sepatah kata itu tiba-tiba ia berbuah. Tidaklah menjadi mustahil. Sedang tumbuhan dihutan yang tidak dijaga dengan rapi masih mampu berbuah. Inikan pula yang seringkali di usahakan tanpa mengalah. Orang tua-tua selalu berpesan "Tiga perkara jangan dilupa. Usaha, Doa dan Tawakal." Jika diberikan baik maka ingatlah akan buruknya. Jika diberikan merana maka ingatlah akan bahagianya. Tidak akan mudah dan senang mendapat bahagia - bahagia tanpa melalui jalan duka. Jika dapat, maka tak perlulah ada usaha.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sahabat