Selasa, 10 Mei 2011

BILA HENDAK DI CARI TIADA

Cerah langit apabila timbulnya matahari. Menghilangkan gelap malam menjadi siang. Putaran yang tidak pernah gagal sentiasa mengikut edaran masa yang tepat. Jika tidak, tentu siang jadi malam. Malam jadi siang. Nampak bezanya bukan. Jauh bezanya. Dari ada menjadi tiada, dari tiada menjadi ada. Dari putih menjadi hitam, dari hitam menjadi putih. Walau pada dasarnya sama. Matahari tetap ada, bulan tetap ada. Bukan itu yang hendak dibicarakan.

Rata-ratanya pernah mengalami situasi mencari sesuatu, namun tidak pernah ketemu? Jika ketemu, sudah tahulah dimana tempatnya. Meletakkan sesuatu barang, di sesuatu tempat. Adakalanya jumpa, adakalanya hilang entah ke mana. Perasan ada disitu, bila dicari tiada. Ke mana hilangnya. Ada yang berkata "Disorok syitan". Benarkah pernyataan ini? Jawapan itu biar pakar menjawapnya.

Cuba perhatikan asal, awal tempat sesuatu itu diletakkan. Apabila ingat tempat asal, tidaklah mencari ditempat lain. Jika sesuatu itu ada di atas gunung, mengapa mencari didasar lautan. Jika sesuatu itu ada di atas langit, mengapa perlu menggali tanah pula. Bukankah itu jauh dari tempat asal? Di gunung carilah di gunung, di laut carilah di laut. Bukankah itu lebih mudah.

BERNOKTAHKAN HITAM cari pada asal, awal. Bukan mencari di tempat lain sedang asalnya ditempat lain. Namun apasalahnya jika hendak berjalan-jalan. Nenek moyang ada berkata, "Jauh perjalanan, luas permandangan".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sahabat